El passat 26 i 27 de setembre ens vam reunir al Santuari del Miracle (al Solsonès) 25 persones procedents de 13 entitats amb l’objectiu de facilitar l’intercanvi d’experiències en temes vinculats a la gestió de les entitats.
La jornada la vam dividir en 3 blocs principals. A continuació us fem un breu resum dels temes tractats:
Desenvolupament de projectes de custòdia
Un cop presentada l’experiència de l’Associació Trenca i de la Fundació Emys per gestionar els seus projectes de custòdia, es va posar de manifest diverses situacions en les quals es troben les entitats:
- Falta de continuïtat dels projectes que s’executen, fet que fa que el seu impacte real sigui molt més baix del que podria ser.
- Manca de full de ruta per prioritzar actuacions a realitzar
- No es tenen recursos econòmics per realitzar el seguiment de l’impacte de les actuacions de conservació als espais on s’actua (impacte en la biodiversitat), ja que les subvencions solen ser d’1 -2 anys i no financen seguiments a més llarg termini.
- Cal establir límits en la signatura de nous contractes/convenis de custòdia si no es poden tenir unes garanties mínimes de donar-hi continuïtat en el temps.
Gestió econòmica, finançament i tresoreria
A l’inici de la sessió, l’Associació l’Aube va explicar com s’han organitzat internament des de la seva creació fa 3 anys. A continuació la Fundació Emys va explicar la seva experiència en com elaboren i distribueixen el pressupost, així com la seva planificació en tresoreria. Per la seva banda, la XCN va presentar com elabora el seguiment dels projectes i l’ERP que fa servir. També va presentar com obtenir finançament a través de Coop 57 i el funcionament dels préstecs personals. Durant el debat van sorgir les següents apreciacions:
- Es va posar de manifest la falta de coneixements avançats sobre gestió econòmica i presa de decisions de les persones que lideren les entitats (en molts casos tenen formació en ambientals, comunicació, etc.), especialment en temes de finançament (com obtenir liquiditat, en quin grau l’entitat es pot endeutar, com diversificar l’endeutament, etc.).
- També es va posar de manifest les dificultats en planificar la tresoreria de l’entitat.
- Diverses entitats apliquen el sistema de préstecs personals per obtenir liquiditat.
- Es dona molta importància a què les entitats diversifiquin les fonts de finançament que reben.
- Diverses entitats fan un seguiment diari de les hores dedicades a cada projecte (es registren, ja sigui en un software o bé en un excel), fet que ajudar a preveure millor el grau d’execució dels projectes.
Gestió interna
A l’inici de la sessió el GEPEC va explicar la seva experiència en la seva relació junta – equip tècnic i la presa de decisions. Posteriorment, quan es va obrir el debat, van sortir vàries reflexions:
- La majoria d’entitats no disposen d’un Pla Estratègic.
- Es posa de manifest que hi ha juntes que tenen un grau d’implicació molt elevat en la presa de decisions de l’entitat i en d’altres que tenen una implicació mínima (i que sovint falta relleu).
- També es posa de manifest que cal estudiar quines estratègies caldria aplicar per tenir un relleu de les persones que formen la junta sense que suposi un daltabaix per l’entitat.
- Tot i que hi ha una clara vocació de professionalitzar el sector, amb sous dignes, en moltes entitats encara hi ha sous molt precaris i tenen dificultats per anar augmentant i equilibrant els sous en les diferents escales salarials.
- Es detecta la necessitat de crear una taula salarial per a entitats ambientals que sigui de referència pel sector i on es recullin les diferents casuístiques.
Per complementar la jornada d’intercanvi d’experiències, el dijous 26 de setembre a la tarda vam visitar la roureda de la Vila, un espai que té en custòdia Sàmara Natura amb l’objectiu de conservar el ratpenat de Bechstein (Myotis bechsteinii).
La majoria d’assistents van valorar molt positivament tenir aquest espai presencial on poder parlar amb altres entitats i compartir inquietuds.
Aquesta jornada ha estat possible gràcies al suport de la Generalitat de Catalunya.