La XCN ha publicat la Memòria d’activitats i resultats econòmics del 2025, un recull amb les principals fites en matèria de conservació de la natura, impuls de la participació ciutadana, el treball en xarxa i la comunicació.
La memòria ha estat presentada durant l’Assemblea Anual de Membres de la XCN, celebrada el passat 19 de maig en format virtual.

A continuació us resumim breument alguns dels continguts de la memòria.
El 2025 ha estat un any intens en incidència política. Al gener, representants de l’entitat es van reunir amb la consellera Sílvia Paneque i el secretari Jordi Sargatal per reclamar quatre prioritats legislatives: la posada en marxa de l’Agència de la Natura de Catalunya, el desplegament de l’Estratègia de Biodiversitat 2030, la transparència del Fons de Patrimoni Natural i l’aprovació d’una nova Llei de Patrimoni Natural que substitueixi la normativa de 1985.
Al febrer, la XCN va comparèixer davant la Comissió de Transició Ecològica del Parlament per exposar la tasca quotidiana de les entitats conservacionistes i interpel·lar els grups parlamentaris perquè impulsin polítiques efectives. Al juny, vam publicar un comunicat denunciant la incoherència del Govern, que va recollir 579 adhesions, 78 de les quals provenen d’organitzacions.
Visibilitzem la precarietat del sector
L’informe socioeconòmic 2023, publicat aquest 2025, posa de manifest una situació preocupant: el 40% de les entitats de conservació no té personal assalariat, el salari mitjà del sector és de 22.103 € bruts anuals i el 64% de les entitats professionalitzades pateixen problemes de tresoreria derivats de la dependència de subvencions públiques irregulars. L’informe també alerta d’una mancança de relleu generacional, ja que només l’11% de les persones sòcies té menys de 30 anys.
Fomentem diversos projectes i publicacions
Al llarg de l’any, hem promogut diversos projectes. Entre les iniciatives destacades figuren projectes com el CustForest, el Gironat, el Life Custodia o el Plantes Oblidades.
A més, hem organitzat 31 formacions tècniques i una desena de webinars sobre temàtiques com la restauració fluvial, la gestió d’espècies exòtiques, la governança participativa i els grans esdeveniments de natura a Catalunya.
Aquestes i moltes altres iniciatives realitzades durant l’any 2025 són les que podeu trobar a la Memòria anual de la XCN 2025.
